fredag 5 november 2010

Lans-era sina idéer

Jag säger det med en gång. Jag har aldrig gillat Håkan Lans. Jag har i mitt yrke genom åren rört mig kring produkter, företag och sfärer som tangerat Håkan Lans (HL) verksamhet. Det är några saker jag därmed stört mig på:
  1. De flesta patenten är gjorda på befintliga lösningar som redan fanns. Dvs det uppfanns inte av HL, utan han beskrev dem på papper och gjorde patentansökningar på dem
  2. De flesta media bryr sig inte om att kolla upp fakta och HL bryr sig inte om att korrigera dem
  3. Om det verkligen hade varit fantastiska patent - varför har han inte startat verksamhet och gjort affär på det?

Exempel:
  1. Färggrafik fanns innan HL's patent, han valde att beskriva något som fanns på ett annat sätt. Därav oviljan från "datorföretagen" att skriva på ett avtal
  2. HL har inte något patent på GPS. Det fanns ett patentavslag på GP&C där GPS tillsammans med radiokommunikation kunde positionera enheter (främst flygplan och större båtar). Det finns numera ett FN beslut (UNCLOS) på att större fartyg måste använda denna teknik. Dock fanns lösningen redan, HL's patentförslag har blivit avskrivit "prior art"
  3. HL har fört dialog med flera svenska företag om att göra produkter - är det en slump att alla diskussioner aldrig har slutförts då det varit stört omöjligt att komma överens med karln? Om det har varit ett företag må det vara företaget, men när +10 företag inte kommer överens så kan felet tolkas ligga på andra sidan...

Dessutom, I USA har man en annan tillämpning än i många andra länder, vilket innebär att kan man påvisa att man har uppfunnit före någon har ansökit, så är man uppfinnaren. I Sverige och Europa är det "first-to-file" som gäller. Att följa processen är viktigare än att uppfinna således..

Det mest trista är att han trots detta lyfts fram som "mest kända" och anses vara förföljd. Man ligger som man bäddar säger jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar