fredag 12 november 2010

Gripen Brasilien - "the true story"

Nådens tid är snart kommen för Gripen. Brasilien kommer enligt utsago snart bestämma sig, Indien står på tur tillsammans med några andra länder. Just i Brasilien så är det inte lätt att per mediauppgifter bilda sig en uppfattning om vem som ligger bäst till. Är det franska Rafale, svenska Gripen eller kanske dyker ett amerikanskt alternativ upp som fågeln fenix i sent läge?

Men vad är det faktiskt Saab har offererat till Brasilien? För det första är det som vanligt ett digert "offset-paket" med Investor i spetsen. Vilket Investor bolag kommer drabbas denna gången? Någon som kommer ihåg vad som hände med Electrolux fabrik i Västervik som "hux-flux" flyttades till Ungern?

Det mest intressanta är kanske det paket med "tekniköverföring" som ingår. Som jag har förstått det så handlar det de facto om att flytta hela Gripen produktionen till Brasilien. Dvs ingen mer tillverkning i Sverige. Är verkligen den breda massan införstådda med att de många miljarder skattepengar som används för att bygga kompetens, investerade i Tannefors/Linköping kommer gradvis flyttas ut till Brasilien? Jo, så desperata är man att sälja av det hela. Dessutom med Regeringens goda minne.

Dock vill jag poängtera att jag inte nödvändigtvis tycker att det är dåligt, men gillar inte att det mörkas. Att tillverka stridsflygplan har alltid genom historien varit en förlustaffär. Rent affärsmässigt går helt enkelt inte investering ihop med den lönsamhet som kan genereras för det som en kund är villig att betala. Därmed är det ingen slump att det funnits ett fåtal statligt stödda företag som har tillverkat stridsflygplan genom historien.

Tom Frankrike och Storbrittanien har insett detta och har skapat en "treaty" för framtiden. Visserligen finns det andra anledningar till det senare fallet som jag får anledning att återkomma till.

I vårt fall vill vi sälja av "problemet" till Brasilien...

2 kommentarer:

  1. "Som jag har förstått det så handlar det de facto om att flytta hela Gripen produktionen till Brasilien."

    Nej det stämmer inte. Det sätts upp ett monteringsband för Brasiliens förväntade växande order på 100 flygplan + exporträttigheter till central och sydamerika.

    Resten av flygplanen på export och för Sverige samt stora delar av dom Brasilianska tillverkas i Sverige.

    Skulle Indien köpa JAS 39 så sätts det upp ett monteringsband där också. Enbart för Indien.

    SvaraRadera
  2. Visst handlar det om en monteringslina, men som du själv påpekar också om exporträttigheter för central/sydamerika. Det intressanta är vad det senare innebär, för att kunna göra det krävs nämligen att ansvaret för "Design Authorithy" ligger hos tillverkaren. Saab kan då inte vara det längre, gradvis flyttas ansvaret över dit. Det är ju inte direkt en hemlighet att den svenska kunden (FMV/FM och Regering) vill ha exportkunder till Gripen för att kunna dela på framtida kostnader. Att då "endast" behöva betala för det man behöver är en viss skillnad jämfört med tillägget för "vidmakthållande av kompetens" för något som kanske inte ens behövs. Vi har varit duktiga tidigare genom att förkläda det i andra projekt. Neuron är ett exempel...

    SvaraRadera