tisdag 11 januari 2011

Varför salta?

Hittade en intressant notis i DN, (var även på SR Ekot tidigare under dagen) kring den uppkomna saltbristen. Det handlar alltså om vägsaltet. Uppenbarligen så har 1000-års vintern börjat sätta sina spår, men jag tycker nog att "de som bestämmer" resonerar helt fel.

Nu relaterar jag till Svealand där den senaste månaden har det ju faktiskt varit relativt kallt varför vägsaltet ändå inte fungerat och det har i princip rådit renodlad äkta Norrländsk vintervägbana! Det jag har noterat är följande positiva fördelar:
  • lugnare tempo i trafiken
  • mindre nedsmutsning (helt enkelt vackrare längs med vägarna)
  • renare bil

Förutom rent miljömässiga aspekter såsom inget extra salt i naturen. Kommunen Upplands Väsby utanför Stockholm har ju faktiskt insett dessa fördelar för flera år sedan och saltar inte sina vägbanor (tror dock inte detta gäller E4 då det faller på Trafikverket och inte kommunen)

Så varför köpa något som inte behövs, dessutom till en kostnad som är helt oförsvarbart dyrare än normalt? Som jag förstår det så importeras allt vägsalt i Sverige från en saltgruva i Sicilien. Visserligen sker transport via sjön, men det skall sedan distribueras ut inom riket från depåerna. Dubbel onödig miljöpåverkan säger jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar