måndag 24 januari 2011

Ryssland - vad är nästa steg?

Trist att läsa om terrorattacken i Moskva. (DN, SvD, Expressen).

Frågan man kan börja ställa sig är vad som är orsaken och skälen?

Jag förväntar mig inte att från ryskt håll få någon som helst klarhet i detta, utan tvärtom kommer den troliga händelseutvecklingen vara att fler uttalanden från Medvedev och Putin på temat: "Terrorister", "Kaukasus", "osäker värld", "skydda våra intressen" osv. Medvedev har för övrigt redan börjat:
"Vi sörjer offren för terroristattacken på Domodedovo flygplats. Organisatörerna kommer att spåras och straffas", skriver presidenten.

Det jag vill spekulera i är om eventuellt ryssarna själva ligger bakom det? Det har hänt ett flertal flera gånger, både bekräftat och obekräftat. En ständig syndabock är ju Tjetjenien, jag sätter en peng på att "terroristerna" även denna gång kommer därifrån. Vad nu ett bergigt och otillgängligt landområde kan vara av så stor vikt för Ryssland?

Följande blogginlägg kanske kan ge en fingervisning. Om Gazprom börjar se att gasen börjar sina, och behöver hitta nya fyndigheter, vad passar bättre än att annektera ett landområde där gas kan utvinnas? Kan det ske på ett på senare år försvarbart sätt i "kriget mot terrorism", så är mycket vunnet.

Funderar också lite på Rolf Nilssons slutsats kring pumpstation på/vid Gotland - är det värt en lite stökig terroristbomb orsakad av gotländskt otrogna om det inte går den politiska vägen?

Slutligen, jag har inte direkt rysskräck eller är särskilt konspiratorisk, men litar på ryssarna - det gör jag inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar