söndag 16 januari 2011

Vad händer nu i Afrika?

Jag har haft förmånen (?) att få ha viss insyn i utvecklingen av "Nordic Battle Group" sedan politiskt beslut, hanteringen av NBG08, påhoppen i efterhand och senast förberedelserna för NBG11. Nu står de faktiskt i beredskap och inväntar insats endast ett telefonsamtal bort. Nåja, kanske inte riktigt så enkelt. Men jag tror mig veta att det finns en hel del politiker både i Sverige och övriga EU som "önskar" att EU Battle Groups kommer till användning nån gång.

Jag menar, hur skall man annars fortsatt kunna motivera både finansering, rekrytering och för Sveriges del - störande av den normala verksamheten.

Med tanke på de senaste veckornas utveckling i Tunisien, skälet till det och vad som nu sker i kringliggande länder - tror ni det börjar bli dags?

Det skulle icke förvåna mig om det de närmaste två veckorna börjar diskuteras en insats av NBG för att stödja demokratiutvecklingen i Afrika. Det finns ju rätt mycket oroshärdar att välja på om sanningen skall fram..

3 kommentarer:

  1. Låt tunisierna sköta detta själva!

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än instämma. Det finns säkerligen dessutom många Tunisier i exil som är villiga att återvända och hjälpa till. Humanitär hjälp är säkerligen det viktigaste.

    SvaraRadera
  3. NBG kommer säkerligen till använding snart, men knappst i Tunisien.

    Snarare har det väl talats om hjälp på land i piratdrabbade Somalia. Och där ligger nog Somaliland närmast till hands, eftersom det är dels säkrare och dels där de flesta piratledarna själva lever (av samma skäl).

    SvaraRadera