onsdag 12 januari 2011

Svårigheten i att hantera förändringar

Det skall sägas med en gång, jag har inte bildat mig någon egen uppfattning i själva sakfrågan, men jag råkade höra på P4 Radio Stockholm vid 17:20-tiden idag en intervju med Birgitta Sundberg, Konstnärlig Ledare på Fria Teatern där Stockholms kulturnämnd har beslutat att minska bidraget till just deras teater.

Det intressanta var att medans Sundberg befann sig i studion så ringdes en tjänsteman upp på kulturnämnden som "utfrågades" hur man kan göra så här? Faktum är att denne utryckte en saklig beskrivning av varför och hur detta beslut hade vuxit fram (trots att intervjuaren försökte avbryta flera gånger för att endast få svaret på hur man kunde göra så här...). Jag har försökt hitta en länk till intervjun, men brukar inte länka från radion så jag hittar inte... :-(

Kortfattat uppfattar jag beslutet från kulturförvaltningen enligt följande:
  • En större genomgång har genomförts för att förändra anslagsfinansieringen (=bidragen) till kulturlivet i Stockholm
  • I stort så ökar anslaget med 3 MSEK för 2011 jämfört med föregående år
  • En större omfördelning görs där 11 aktörer berörs
  • Som underlag för beslutet så använder sig kulturnämnden av referensgrupper och andra som aktivt besöker exempelvis en teater - det är alltså inte en enskild eller några få tjänsteman som styr och ställer
  • Med just Fria Teatern så har en diskussion framförts under 3 år, där man kritiskt har bett dem ändra inriktning och innehåll för att bättre passa kulturnämndens inriktning
  • Enligt tjänstemannen så har det även under hösten förts en diskussion på samma tema
  • Avsikten är att avveckla stödet till Fria Teatern under en två års så kallad omställningsperiod där stödet halveras under 2011 och utgår under 2012. (från tidigare 1,5 MSEK till 750 kSEK i år)

Det skall noteras att tjänstemannen var på gränsen till övertydlig med vad som de upplever som brister och att det har framförts till ledningen för Fria Teatern flera gånger.

Nu till det i mitt tycke det intressanta. Birgitta Sundberg uttrycker följande i den efterföljande diskussionen:
Hon är chockad, "så här får man inte göra", "detta förstör vår verksamhet", "vi förstår inte varför", "vi kräver ett svar på varför de har beslutat så här".

Notera att endast minutrar innan så har tjänstemannen beskrivit svaren på hennes frågor och motvilligt erkänner hon för reportern att det nog har förekommit en dialog tidigare.

Trots detta så uttrycks beslutet som en "blixt från klar himmel" på Fria Teaterns hemsida. Några kulturskribenter uttrycker också sina dubier i artiklar, SvD och Expressen. Intressant dock att DN som är enda icke-bidragsnyttjande tidning inte har någon artikel...

Hittade också en blogg som förklarar lite mer ingående bakgrunden till förändringen initierad av kulturnämnden.


Det jag triggas av och konstaterar är just svårigheten att hantera en förändring. I mitt tycke så verkar det ha förekommit en diskussion där kritik har framförts och som sedan anses inte ha påverkat inriktningen. Alltså bedömde kulturnämnden att de inte vill fortsätta stödja Fria Teatern. Att sedan den Konstnärliga Ledaren inte är mottaglig för argumenten utan snarare uttrycker en avundsjuka att andra inte blir påverkade utan det berör bara oss som en orättvisa får mig att tänka på den Sossekrati som har rådit i landet. Ve den som gör förändringar som påverkar något som anses vara normaltillstånd.

Jag kan konstatera flera likheter i de förändringar jag har orsakat i samband med uppsägning av personal, nedläggning av kontor osv. Förnekelseprocessen är stor och just "så här får man inte göra" argumentet är starkt. Jag kan nog tycka att detta är baksidan av en anslagsfinansierad verksamhet. Verksamheten får en årlig ram att förhålla sig till och när det plöstligt minskas blir chocken stor. Tänk om en kommersiell verksamhet visste hur mycket försäljning man skulle ha att röra sig med under ett år - vilken lyx..

Jag anser det är rimligt att den som är med och finansierar en verksamhet har rätt att ställa krav på inriktningen och hur den skall utformas. I annat fall kan endast allmänna synpunkter framföras, men är man i beroendeställning så är man....

Till slut tror jag att även Fria Teatern kommer kunna acceptera faktum och om den är så bra som de själva och tillskyndarna påstår, så hoppas jag de hittar ett nytt finansieringsupplägg som gör att de kan fortsätta sin verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar